Интересные топики на английском. Актуальные и нескучные разговорные темы на английском языке. Топик My Favourite Writers




Топик «О себе» - «About myself»

My name is Ivan. I am 8 years old. I am a pupil and I go to school. I live in Novosibirsk. I have (got) a big family: a father, a mother, a grandfather and a sister. We are very friendly and happy together.

Перевод

Меня зовут Иван. Мне 8 лет. Я ученик и хожу в школу. Я живу в Новосибирске. У меня большая семья: папа, мама, дедушка и сестра. Мы очень дружные и счастливые вместе.

Топик «Моя семья» - “My family”

My family is not very big. I have (got) a father, a mother and a little brother. My mother’s name is Marina and she is a shop assistant. She is slim, nice and kind. My father’s name is Victor. He is a driver. He is funny and brave. My brother is 4 years old and he doesn’t go to school. I like to play with him. I love my family very much.

Перевод

Моя семья не очень большая. У меня есть папа, мама и маленький братик. Маму зовут Марина, она продавец. Она стройная, красивая и добрая. Папу зовут Виктор. Он водитель. Он забавный и смелый. Моему братику 4 года, и он не ходит в школу. Мне нравится с ним играть. Я очень люблю свою семью.

Топик «Мой друг» - “My friend”

My friend’s name is Vika. She is my classmate and she is 9 years old. We always go to school together. Her favourite subject is English. My friend can play the piano and sing. We like to play and go for walks together.

Vika is a kind and clever girl. She is very pretty. She is tall and slim. Her hair is long and dark, her eyes are blue.

Перевод

Мою подругу зовут Вика. Она моя одноклассница, и ей 9 лет. Мы всегда ходим в школу вместе. Ее любимый школьный предмет – английский. Моя подруга умеет играть на фортепиано и петь. Мы любим вместе играть и гулять.

Вика – добрая и умная девочка. Она очень красивая. Она высокая и стройная. У нее длинные темные волосы, ее глаза голубые.

Топик «Мое хобби» - “My hobby”

When I have free time, I like to do many things. I like to ride a bicycle, to play football and to read. I can play football very well. It is my favourite hobby. I usually play it with friends in our schoolyard. I also ride a bike in spring and summer.

Перевод

Когда у меня есть свободное время, я люблю заниматься многими вещами. Я люблю кататься на велосипеде, играть в футбол и читать. Я умею хорошо играть в футбол. Это мое любимое хобби. Обычно я играю с друзьями на школьном дворе. Я также катаюсь на велосипеде весной и летом.

Топик «Моя квартира» - “My flat”

I live with my family in a flat. It is big and beautiful. There are two rooms in it: a living-room and a bedroom. We also have (got) a kitchen and a bathroom. My favourite room is a living-room. There is a big sofa, an armchair, a TV and some bookshelves in it. There is a brown carpet on the floor. I love our flat very much.

Перевод

Я живу со своей семьей в квартире. Она большая и красивая. В ней две комнаты: гостиная и спальня. У нас также есть кухня и ванная. Моя любимая комната – гостиная. В ней стоит большой диван, кресло, телевизор и несколько книжных полок. На полу лежит коричневый ковер. Мне очень нравится наша квартира.

Топик «Мой день» - “My day”

I usually get up at 7 o’clock. I wash myself, get dressed and go to the kitchen. I have porridge, a sandwich and a cup of tea for breakfast. I go to school at 7.40 and I usually have 5 or 6 lessons. I always have lunch at school. I come home at 2 or 3 o’clock and have a rest. Then I do my homework. We have dinner at 6 o’clock. My mother usually cooks meat or fish and potatoes. I read and watch TV, then at 10 o’clock I go to bed.

Перевод

Обычно я встаю в 7 часов. Я умываюсь, одеваюсь и иду в кухню. На завтрак я ем кашу, бутерброд и пью чай. Я иду в школу в 7.40, и обычно у меня 5-6 уроков. Я всегда обедаю в школе. Я прихожу домой в 2-3 часа и отдыхаю. Затем делаю уроки. Мы ужинаем в 6 часов. Моя мама обычно готовит мясо или рыбу с картошкой. Я читаю и смотрю ТВ, затем в 10 часов иду спать.

Топик «Мое домашнее животное» - “My pet”

I love animals very much: cats, dogs, birds, horses. I have (got) a pet at home. It is a hamster and its name is Billy. Billy is very small and funny. I like to play with him. He lives in a cage. My hamster eats corn and apples and drinks water. Billy is my favourite pet.

Перевод

Я очень люблю животных: кошек, собак, птиц, лошадей. У меня есть домашний питомец. Это хомячок, его зовут Билли. Билли очень маленький и смешной. я люблю с ним играть. Он живет в клетке. Мой хомячок ест кукурузу и яблоки и пьет воду. Билли – мой любимый питомец.

Топик «Любимый школьный предмет» - «My favourite school subject”

My name is Masha and I am a schoolgirl. We study a lot of subjects at school. I like English, Maths, Reading and Russian. My favourite subject is Reading. We have reading on Mondays, Tuesdays and Fridays. Our teacher is very nice and kind. We read interesting stories and fairy-tales, learn poems and speak about them. I want to read all Russian books.

Перевод

Меня зовут Маша, и я школьница. Мы изучаем много предметов в школе. Мне нравится английский язык, математика, чтение и русский язык. Мой любимый предмет – чтение. У нас уроки чтения по понедельникам, вторникам и пятницам. Наша учительница очень хорошая и добрая. Мы читаем интересные рассказы и сказки, учим стихотворения и разговариваем о них. Я хочу прочитать все русские книги.

Мини-топики для детей 1-4 класса - 4.5 out of 5 based on 80 votes

Свободное владение английским – вполне достижимая цель, если выстроить эффективный план занятий . И особенно результативность уроков важна на начальном этапе учебы, когда у нас есть запал к получению знаний, но еще нет четкого понимания, как проводить свои занятия. Поэтому для помощи новичкам и придумана такая методика, как топик по английскому языку на тему быта, отношений, рассказа о себе и т.п. Как раз в сегодняшнем материале разберем, чем примечателен такой формат занятий, как он осуществляется и насколько эффективны результаты подобной учебы.

Что представляет собой топик по английскому языку на тему семьи, увлечений, СМИ и т.п.

Начнем с того, что вообще представляет собой данная методика изучения. Итак, английские топики по темам – это адаптированные учебные модули, в которых сконцентрирована информация определенной тематики. Даже само обозначение «topic» — это тема по-английски. Поэтому на русском, например, топик может называться «рассказ о себе » или «моя семья ». Также возможны более обобщенные варианты: «путешествие », «туризм », «еда и напитки » и т.п. При этом учебный материал состоит из следующих разделов:

  • Популярная лексика (желательно с транскрипцией и переводом );
  • Текст (обычно с грамматикой, адаптированной под уровень знаний учеников );
  • Вопросы и задания (зачастую наводящие, т.е. можно ответить готовыми предложениями из текста );
  • Самостоятельная работа для закрепления изученного материала (сочинение по английскому языку на тему или устный рассказ).

Подобная структура урока неслучайна. Дело в том, что топики по английскому призваны разносторонне развивать навыки восприятия иностранной речи. Для достижения этой цели данная методика фактически искусственно воссоздает языковую среду, т.е. заставляет учеников максимально погрузиться в тему и сконцентрироваться на английском. Соответственно, топик следует подбирать по своему учебному уровню. Например, есть English topics for students (для студентов ), for beginners (для начинающих ), for pupils (для школьников ) и т.д. Все они отличаются сложностью грамматики, разнообразием лексики и общим раскрытием темы.

Это что касается определения топиков, как методики изучения языка. Теперь рассмотрим, есть ли от этого способа эффективность и насколько она высока.

Как проводить уроки с топиками на английском

Чтобы оценить, насколько английские топики полезны для новичков, сперва следует разобраться в принципе проведения занятий. Ведь только грамотно проведенный урок обеспечит должный результат. Итак, разберем занятие с топиком поэтапно.

Набор лексики

Первым делом следует ознакомиться со списком тематических слов. Хороший топик на английском языке обязательно содержит словарик, причем все выражения в нем представлены с транскрипцией и переводом. Если же в вашем обучающем материале нет отдельного словаря, то его необходимо сделать самостоятельно. Читайте текст урока и находя незнакомое слово, выписывайте его в тетрадь. Проработайте таким образом весь текст, и когда у вас будет готовый список слов, приступайте к поискам их перевода и верного произношения. Не ленитесь выписывать транскрипцию хотя бы русскими буквами, т.к. это вам поможет не только правильно произносить слова , но и быстро их запоминать.

Чтение

Второй этап работы с топиком – это осмысленное чтение учебного текста. Как мы помним, топики призваны раскрывать бытовые темы английского языка в адаптированной форме, т.е. подстраиваясь под уровень знаний читателя. Поэтому сложностей здесь возникнуть не должно, тем более что вы уже заранее разобрали всю непонятную лексику. Итак, на чем надо сконцентрироваться при чтении:

  • На содержании. Понять текст – основная задача. Ведь нам потом еще на вопросы отвечать или писать на топик по английскому сочинение.
  • На употреблении выписанных в словарь слов. Новые выражения лучше запоминаются в контексте, поэтому лишний раз отметить модель применения нового слова не помешает.
  • На произношении. Чтение текста вслух помогает устранить русский акцент и имитирует речевую ситуацию, т.е. впоследствии вам будет легче заговорить на английском, поскольку вы уверены в правильности своей речи и вам привычно ее английское звучание.
  • На грамматических конструкциях. Не будет лишним отметить применение недавно изученных аспектов времени, неправильные формы глаголов и т.п.

Конечно, все эти нюансы сразу приметить невозможно, поэтому учебный текст читается минимум 3 раза. Сначала просто на понимание содержания, затем вслух для отработки произношения, и третьим прочтением мы закрепляем информацию, попутном обращая внимание на грамматику и контексты новых слов.

Аудирование

Этот этап характерен лишь для некоторых уроков, поскольку аудиоматериалом дополняются отнюдь не все топики по английскому языку с переводом. Если же к вашему тексту прилагается запись с его содержанием, дополнительными диалогами или вопросами – то это большая удача. Поскольку в таком случае можно не только выработать верное произношение, но и отработать восприятие английской речи на слух.

Другие темы английского: Изучение английского языка самостоятельно с нуля: как достичь успеха

Сам процесс аудирования выглядит следующим образом: учащийся прослушивает запись, повторяет за диктором и старается на слух понять, о чем идет речь. В первое время можно и нужно использовать для ориентира печатный текст, т.к. лучше наглядно видеть, что говорит диктор. В противном случае новички могут легко «потеряться» в записи, разнервничаться, ничего не понять и только испортить себе весь урок.

Перевод

Во время чтения или аудирования топика на английском, ученик выступает в качестве переводчика, выполняя перевод текста на русский. Конечно, в идеале нужно добиваться подсознательного понимания английского, т.е. мы читаем, и сразу понимаем, о чем идет речь, нам даже не нужно искать русские эквиваленты слов и выражений. Но на начальном этапе обучения подобного совершенства достичь просто невозможно, нужны месяцы или даже годы практики. Поэтому здесь мы работаем стандартно – последовательно переводим по предложениям, причем желательно в письменной форме.

Почему перевод нужен письменный? На это есть ряд причин. Во-первых, так мы еще раз пройдемся по содержанию текста и лучше его усвоим. Во-вторых, опять же повторим новую лексику урока. В-третьих, может понадобиться текст с переводом для сочинения по английскому языку, ведь при написании эссе нужно от чего-то отталкиваться. Кроме того, перевод нужно знать для аудирования, чтобы легче ориентироваться в речи диктора.

Вопросы и письменная работа

После основательной работы с текстом, изученную информацию нужно закрепить с помощью практики. Для этого в работе предусмотрены мини-тесты и наводящие вопросы, или же, например, предлагают топики перевести на английский язык русские предложения. Здесь все зависит от уровня подготовки ученика.

Вот так проводят уроки по методике английских топиков. Как видно, работа довольно объемная, поэтому можно, а иногда даже нужно, разделять ее на несколько уроков (особенно если топик по английскому требует написание сочинения ). При этом не забывайте каждое следующее занятие начинать с краткого повторения уже изученной части материала.

Пример английского топика для начинающих

Мы рассмотрели, что собой представляют топики, и узнали, как правильно по ним заниматься. Но это все теория, а для общего понимания неплохо бы добавить немного практики. Поэтому сейчас рассмотрим, как выглядит типичный топик по английскому языку с переводом для начинающих. Уже отмечалось, что темы для английского разнообразны и почти безграничны, но для простоты и наглядности примера мы возьмем самую простую – «О себе» (About myself). Итак, начнем.

Лексика по теме

name is… зовут, называется
…years old …лет
was born рожден(а)
live жить
currently [ˈkʌrəntli] в настоящее время, ныне
dormitory [ˈdɔː.mɪ.tər.i] общежитие
tall высокий(ая)
cheerful [ˈtʃɪəfl] веселый(ая)
kind добрый(ая)
sociable [ˈsəʊ.ʃə.bl̩] общительный(ая)
handsome [ˈhæn.səm] красивый (только про мужчин)
imagine [ɪˈmædʒɪn] представлять, воображать
communicate общение
spend time проводить время
however однако
to be alone побыть одному
sometimes [ˈsʌmtaɪmz] иногда, время от времени
fishing [ˈfɪʃɪŋ] рыбачить, рыбалка
fond of увлекаться
take a part принимать участие
develop развивать
unit [ˈjuːnɪt] объединять
thanks to… [θæŋks tə] благодаря
a few [ə fjuː] несколько
становиться
mission [ˈmɪʃ.ən] миссия, смысл

Текст

My name is Sergey and I’m 25 years old. I was born in Russia, in Omsk city. Currently I live in Saint-Petersburg . I study at the Saint Petersburg State University and now I’m living in a student dormitory.

I am a young, tall and handsome man. My friends say I am kind and cheerful. I have many friends because I am very sociable. I like to talk with people and I can’t imagine my life without communicate. I spend much time with my friends, however, I want to be alone sometimes. At such moments I go fishing in the river.

Другие темы английского: Как образуются фразы и слова на английском языке с примерами

Also I am a sportsman. I fond of volleyball, and I often take a part in competition. I have more 50 different medals, but is not much important. I really love this game! Volleyball develops speed, coordination of movements, arm strength and height of jump. And volleyball is a team sport: this game unites the people. Thanks to volleyball I met a lot of a good friends.

And finally, I would like to say a few words about my dream. I want to have a large family and I plan to teach my children volleyball. They’ll become the best players. That is my life’s mission.

Перевод

Меня зовут Сергей и мне 25 лет. Я родился в России, в городе Омск. В настоящее время я живу в Санкт-Петербурге. Я учусь в Санкт-Петербургском Государственном Университете, и сейчас я живу в студенческом общежитии.

Я молодой, высокий и симпатичный мужчина. Друзья говорят, что я добрый и веселый. У меня много друзей, потому что я очень общительный. Мне нравится общаться с людьми, и я не могу представить свою жизнь без общения. Я провожу с друзьями много времени, однако, иногда я хочу побыть один. В такие моменты я иду рыбачить на реку.

Также я спортсмен. Я увлекаюсь волейболом, и часто принимаю участие в соревнованиях. У меня более 50 различных медалей, но это не столь важно. Я действительно люблю эту игру! Волейбол развивает скорость, координацию движений, силу рук и высоту прыжка. И волейбол – командный спорт: эта игра объединяет людей. Благодаря волейболу я встретил много хороших друзей.

И напоследок, я хотел бы сказать пару слов о моей мечте. Я хочу иметь большую семью и планирую обучать моих детей волейболу. Они станут самыми лучшими игроками. В этом смысл моей жизни.

Проверочная работа

Задание №1: Ответьте на вопросы:

  1. How is Sergey old?
  2. Where does he study?
  3. What do his friends say about him?
  4. What kind of sport does Sergey like and why?
  5. What is his dream?

Задание №2: С помощью приведенной лексике и по образцу текста составьте собственный рассказ о себе длиной в 10-15 предложений.

Вот приблизительно так выглядит типичный английский топик. У нас нет аудиосопровождения для текста, но в качестве альтернативного варианта можем порекомендовать использование обычного онлайн-переводчика. Необходимо просто скопировать текст в окошко переводчика и нажать кнопку озвучивания.

Эффективность обучающих топиков на английском

Теперь мы рассмотрели и теорию, и практику – осталось оценить результаты. Итак, чем же полезна методика английских топиков, она же topics in English, если уж говорить по-английски.

Безусловно, топики несут в себе много полезной информации. Это и распространенная в речи лексика, и поведение в бытовых ситуациях, и традиции, и менталитет людей. Все эти вещи важно знать для понимания культуры страны и, соответственно, ее языка. Кроме того, топики хороши тем, что позволяют наработать «базу», т.е. быстро изучить простые темы и начать общаться на английском.

При этом важно отметить, что с помощью топиков ученики развиваются всесторонне. При условии, что топик содержит словарь, текст, аудио файлы и письменные задания, учащиеся за одно занятие улучшают навык владения английским сразу по нескольким пунктам:

  • Пополнение словарного запаса.
  • Улучшение произношения.
  • Работа с восприятием английского на слух.
  • Вспоминание грамматических нюансов.
  • Умение формулировать собственные мысли на английском.

Собственно, перечисленные выше пять пунктов и представляют собой полноценное владение языком. Ведь для свободного общения по-английски необходимо знать значение слов, уметь правильно их произносить и понимать, о чем говорит собеседник. Кроме того, наша речь должна быть грамотной и плавной, т.е. нужно уметь быстро составлять ответ на какой-то вопрос, и не терять нить разговора.

Таким образом получается, что топики формируют у ученика качественную базу знаний английского языка. Следовательно, эффективность методики чрезвычайно высока. Но, нельзя не отметить, что общая результативность сильно зависит от формата занятий. Например, если вы не будете слушать тексты и отвечать на вопросы к ним, то естественно, что вы не будете воспринимать английский язык на слух. То же самое касается письма: не хотите писать сочинения – не пишите, но только тогда мысли формулировать по-английски вы не научитесь. Следовательно, и говорить с иностранцами вам будет затруднительно.

Так что сама по себе методика топиков по английскому языку практически безупречна, но не ленитесь правильно проводить свои уроки и постоянно контролировать результаты занятий.

Советуем также изучить полезный материал про 1000 слов на английском , которые нужно знать, он обязательно пригодится при составлении своих текстов на английском языке.

Успехов и до новых встреч!

Здесь собрана коллекция топиков и сочинений по английскому языку (коротких тематических рассказов). Все топики сгруппированы по соответствующим темам.

Топики, сочинения по темам:

  • Моя жизнь (91)

    Сочинения личного характера, рассказы о себе, своей семье, времяпрепровождении, каникулах, хобби, лучших друзьях. Все топики в этом разделе так или иначе касаются непосредственно личности рассказчика.

  • Книги (29)

    В этом разделе собраны рассказы на темы прочитанных книг, общем значении литературы и чтения в жизни человека. Здесь есть сочинения по таким темам как "Моя любимая книга", "Книги в моей жизни" и др.

  • География: города и страны мира (220)

    Данный раздел полностью посвящен описанию географических объектов, городов, стран, континентов. Здесь содержится информация об особенностях их политического устройства, истории развития, экономике и культуре.

  • Образование (28)

    Топики по темам изучения английского языка, особенностях образования в той или иной стране, обучения в школах и университетах. Все сочинения в этом разделе посвящены образовательной тематике.

  • Проблемы экологии, загрязнение климата, влияние жизнедеятельности человека на окружающую среду - топики на эти и другие похожие темы собраны в данном разделе.

  • Биографии (92)

    Здесь собраны рассказы на английском языке о биографиях великих людей, их научных открытиях и изобретениях, о том, как их творчество повлияло на будущее человечества.

  • Искусство: живопись, музыка, поэзия (44)

    Сочинения и топики на английском языке о культуре, искусстве, живописи, музыке и кинематографе. Здесь также собраны рассказы об известных музеях и выставочных галереях в нашей стране и за рубежом.

  • Праздники и традиции (44)

    Рассказы о том, какие существуют праздники и как они проходят в различных странах мира. Особенности национальных традиций и культур.

  • Профессии и карьера (18)

    Сочинения на английском о выборе профессии и карьеры. Здесь собраны топики по таким темам как "Моя будущая профессия", "Трудоустройство" и др.

  • СМИ (32)

    В этом разделе содержатся тексты о средствам массовой информации: телевидении, газетах, радио, интернет. Обсуждаются вопросы цензуры, профессиональной этики, преимуществ и недостатков СМИ.

Тематические тексты (топики) для тех, кто изучает английский язык в школе (5-6 класс). Данные тексты на английском языке предназначены для повторения пройденных тем, развития письменной и разговорной речи. Вопросы к текстам могут быть использованы, как основа для диалогов. Слова и выражения в текстах соответствуют пройденной в этих классах лексике. К сайту подключен словарь. Чтобы узнать перевод незнакомого слова, нужно кликнуть по нему 2 раза. К текстам прилагаются списки слов для повторения по указанным ниже темам, а также задания по теме «Личное письмо».


Тексты (топики):

Тексты (топики) на английском языке (5-6 класс)

Текст 1. About Myself

My name is … . I am … years old.

I am in the … th form. We learn different subjects but my favourite subject is …

I live in … . I have a mother, a father, a sister and a brother. My family is friendly and loving.

I am tall (short). My hair is straight and long. I have big brown eyes.

I have got many friends. My best friend is … . We often spend time together. We like to ….

Текст 2. My Family and Me

My family is large. There are 6 of us: father, mother, my sister, two brothers and me. My family is friendly and loving.

My father’s name is …. He is clever and kind. He is a doctor by profession.

My mother’s name is …. She is busy and loving. She doesn’t work. She is a housewife.

My elder sister’s name is … She is a very beautiful girl. Her hobby is singing.
My younger brother’s name is … He is very active. He likes sport.

My hobby is drawing. I like to draw in my free time. Also I like reading books. My favourite writer is …

At the weekends all the members of our family spend time together. We go for a walk, visit museums, go to the cinema or to the theatre.

I love my family very much.

Текст 3. My Friends

I have got a close friend. His name is… My friend is in the same form as me. He studies well. He is a good pupil and a good friend. He often helps me to do homework.

I like to spend time with my friend. We go for a walk, talk about music and go to the cinema together.

I have got another friend…. (his/her name). She is a nice girl. Her favourite subject is English. She spends a lot of time on it and knows it very well. Also she is fond of music. She can play the piano very well.

I like my friend very much and think that we are true friends.

Текст 4. My Place

  • neither … nor — ни … ни…
  • It’s a pity! — Жаль!

I live in a flat. It is neither big nor small. It is on the fifth floor. Our flat has two rooms, a kitchen, a bathroom and a hall.

Our living room is big. It is light because it has a large window. To the left of the window there is a piano. To the right of the window there is an old wardrobe. In the middle of the room there is a big round table. We often gather together at this table and play table games. On the walls there are beautiful paintings of modern artists.

I have my own room. It is small. It hasn’t got much furniture but it is very cosy. It is a pity that there is no balcony in my room.

Our kitchen is big and comfortable. We have a big fridge and a microwave oven. We usually have breakfast and supper in the kitchen.

Текст 5. My School

I live in Russia. In my country the school year starts in September. It has four or three terms.

I go to school № 2009. This year I am in the 5 th form. I have 5 or 6 lessons a day. The lessons start at half past 8. My favourite lesson is Art. I like drawing and our teacher is very kind. She always gives us good marks. I have many other subjects in my timetable too.

I have lunch at half past 10. I have dinner at school, too. I don’t go home after dinner. I stay at school and have fun with my friends. I sometimes do my homework at school, too.

I like school, but I don’t like lessons. The school year finishes in May. We have summer holidays in June, July and August. I love summer!

Текст 6. My Birthday

I have my birthday on the … of … (month). I like my birthday because I get a lot of presents.

Last year I got a … This year I hope my parents will give me … as a birthday present.

I usually have a birthday party at home and we have a big meal. All my family gather around a big table. There is a birthday cake with candles on it. All my relatives say “Happy birthday” to me.

Next day I invite my friends and organize games and quizes, sing songs and play jokes. We usually have fun.

I enjoy my birthday party very much.

Текст 7. My Day

I usually get up at 7 o’clock on Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday and Friday. At the weekends I get up late because I don’t have to go to school (work).
After that I go to the bathroom and wash my face. Next I make my bed and dress.
I have breakfast at half past 7. I usually have a glass of juice and a sandwich.
I leave home at 8 o’clock. My school is near my house and it takes me 5 minutes to get there. I usually have 6 lessons at school. For example, today I have English, Russian, Science, Maths, History and Art.
I come home at 2 o’clock and have dinner. Then I have a little rest and start doing my homework.
In the evening I have supper and then watch TV or play computer games.
I go to bed at 10 o’clock.

Текст 8. How I help about the house

  • take turns — делать по очереди
  • don’t mind — не возражать

I live with my parents and I have to help about the house. Every Sunday I do my room. I dust the furniture and vacuum the carpet. I water the flowers once a week.
I help my mother to lay the table. I wash the dishes after dinner. We take turns with my brother.
Sometimes I help my mother make cakes and pies. I seldom go shopping only when my mother asks me. I buy bread and fruit.
I understand that I must help my parents because they work hard. And I don’t mind doing it.

Текст 9. My Hobby

Hobby is what people like to do in their free time. We choose a hobby to our tastes. Hobby makes our life interesting. Sometimes it helps us to choose our future profession.
I have got a hobby too. My hobby is …… When I have free time, I always … (describe your hobby)
Also I like to make toys in my free time. I like reading books, too. My favourite writer is …
If your hobby is cooking, you can say how you make cakes and pies.

Текст 10. My Pet

Запомните выражение: I have a hamster as a pet. - У меня есть домашнее животное, хомяк.

I keep a hamster as a pet. - Я держу дома хомяка.

Hello there! I would like to tell you about my pet. It is a hamster and her name is Sue.

Sue is about one year old. She is very funny. She has soft skin and bright black eyes. Sue is very lively (подвижная) and likes to run around a wheel in her cage.

I keep her cage in the hall because she makes noise at night. But in the daytime I let her run about the flat and play with her.

Sue eats vegetables and I feed her every day. I clean her cage every week. I like to take care of my pet.

I hope that one day my parents will buy me one more pet. I would like to get a rabbit on my birthday.

Эти тексты нужно дополнить и уметь рассказывать. Заучивать наизусть тексты НЕ НАДО. Ниже вы найдете список вопросов к текстам , на которые надо уметь отвечать.

Задания и вопросы к текстам на английском языке (5-6 класс)

Text 1. About Myself

1. Complete the text.

My name is _______. I am ________years old. I live in _______.

I have a ______ family. There are 6 of ______: my parents, my grandparents, my sister and me.

As for my appearance, you can see yourself. I am _______. I have ______hair and ______ eyes.

I like _______and always go to the ______ in my free time.

  1. Introduce yourself.
  2. What are you?
  3. How old are you?
  4. Is your hair long or short?
  5. What are eyes like?
  6. Can you describe (описать) yourself?
  7. Where do you live?
  8. Have you any friends?
Text 2. My Family and Me.

1. Complete text 1.

There are ………….of us in my family. We are a close family. We are sociable and …

My mother is a ………………… My mother is loving and ……….

My father is a ……………………… My father is strong and …………..

As for me, I think I am ……………………… I would like to be more ……..

I have (not) got……. My elder brother is active and …….
My little sister is pretty but ……….

I love my family ……

2. Answer the questions to the text.

  • main characteristic — главная черта характера
  1. How would you describe your family?
  2. What do your parents do?
  3. What are your parents’ main characteristics?
  4. What are your main characteristics?
  5. Have you got any brothers or sisters?
  6. How old are they?
  7. What are they like?
  8. What do you like doing together?

2. Complete text 2 with the words: close, sociable, get on, hobby, card, typical, intelligent, naughty, humour.

ОБРАЗЕЦ ПИСЬМА на тему «My Family»

Dear Ann,
Thank you for your letter. You asked me to write about my family.

Well, our family is a _____ Russian family: a father, a mother, two children (my little sister and me) and a cat. We are a _____ family and _____ well with each other.

My mum is a teacher at school. She is _____. Her ______ is painting. My dad is a computer _________. He is _________. He has a good sense of __________. My little sister Ann is funny and sometimes ____________.

Hope to hear from you soon.

Best wishes,
Polina

Text 3. My Friends.

1. Complete the text.

I have a _____ friend. Her name is….. . She is a ______ girl. She has got ______ brown hair and ______ blue eyes. She is slim and ______. She is crazy about collecting dolls. She is very proud of her big _________.

We meet every day because we are in the same form. We talk during the ______and often _____ time together after school.

She is a good student and sometimes help me with my _______.

2. Answer the questions to the text.

  1. Have you got many friends?
  2. Who is your best friend?
  3. When did you make friends?
  4. What does your friend look like?
  5. Why do you like him (her)?
  6. What do you have in common?
  7. Do you share ideas?
  8. How often do you phone each other?
  9. How do you like to spend your time together?
  10. What does your friend like doing?
Text 4. My Place.

1. Complete the text.

My family lives on the _______ floor in a big house. Our flat is ______. We have two bedrooms, a _______, a _________ , a ________ and a toilet.

The biggest room in our flat is the _______. It is a _____ room with a big table in the center. In the _____ there is a cosy sofa. Just on the opposite wall there is a large flat screen.

When we are at home, we often _____ in the room and spend time playing games or watching TV.

2. Answer the questions to the text.

  1. Do you live in a flat or in a house?
  2. Is it big or small?
  3. How many rooms has it?
  4. What is there in the living-room?
  5. What is there in the kitchen?
  6. Do you have your own room?
Text 5. My School.

1. Complete the text.

My name is ____ I am ____. I am in the______ at school number _____.

I _____ a lot of subjects this year. I study Maths, History, Russian, English, Science, _______. I like _______. I don’t like _________.

I like school because I like to ________my friends during the breaks.

But I don’t like to get _____marks.

3. Answer the questions to the text.

  1. What school do you study at?
  2. What form are you in?
  3. What lessons / subjects do you like?
  4. What lessons / subjects don’t you like?
  5. How many subjects do you have? What are they?
  6. What subjects do you have in your timetable (on Monday)?
  7. What do you do at your English lessons?
  8. What subject would you like to study?
  9. Do you like breaks?
  10. Some schoolchildren don’t like school. Do you think why?
Text 6. My Birthday.

1. Complete the text.

My Last Birthday Party

Last year my sisters arranged a birthday party for me.

When I was out, they got _________for the party. They _________the house and _______ pizza. They decorate my room with the balloons. They _______on their best clothes and looked ________.

When I rang the doorbell, the music started playing. I came into the room and saw a big _________ on the table. _______ 13 candles on it.

My sisters sang to me, «Happy birthday to you. Happy birthday to you. Happy birthday, ……Happy birthday to you. »

I was very ……

How to Arrange a School Party

I am _____________to have a school party next week.

First of all, I will arrange date and time and write ____________ (приглашения).

Then I will think who can help me to organise the party. I think I will ask my friend Ilya to bring CDs. He will be responsible for ___________. I am _______ to ask my friend Slava to ________a guitar. He can play the guitar very __________. I will ask Anya to ________food.

And I will ask Sveta to make a____________. So, the girls will be ______________ for the meal.

Also I am ______ to buy small presents for my friends because we will have quizes and contests at the party.

I hope the party will be _____________.

2. Answer the questions to the text.

  1. How old are you now?
  2. When is your birthday?
  3. Do you like birthday parties?
  4. How do you celebrate your birthday?
  5. Whom do you invite to your birthday party?
  6. You like to get presents, don’t you?
  7. What kind of presents do you like to get best of all?
Text 7. My Day (My Working Day / My Day Out)

1. Complete the text.

My school day begins early.

I get up at 7 o’clock, _______my face and dress. Then I ______ my bed and go to the _______to have my breakfast.

I leave home for school at 8 o’clock. On the way to school I often _____ my friends and we go the school ______.

I ______home at 3 o’clock.

I have dinner and after that______ because I am often _____. When I have little homework, I can go to _______ or_______.

In the evening I usually ______ or______.

I ________to bed at 10 p.m.

2.1. Answer the questions to the text «My working Day».

  1. When do you get up on your working days?
  2. It is difficult for you to get up early, isn’t it?
  3. Do you usually make your bed?
  4. What do you usually have for breakfast?
  5. When do you leave home for school?
  6. Where is your school?
  7. How long does it take you to get to your school on foot?
  8. When do you come home?
  9. What do you do after that?
  10. What do you like to do in the evenings?
  11. When do you go to bed?

2.2. Answer the questions to the text «My Day Out»

  1. Do you like weekends? Why?
  2. What time do you get up?
  3. What do you do in the morning/ in the afternoon/ in the evening?
  4. Do you like to watch TV?
  5. Do you go to the park?
  6. Do you go swimming?
  7. Do you meet your friends?
  8. Who does shopping in your family?
  9. Do you like shopping?

2.3 Составьте свой рассказ по плану ниже. Обязательно используйте слова, передающие последовательность действий(СКОРО). Они выделены в тексте жирным шрифтом.

My Usual Day

I usually get up at about (около) …

Then I …

Next I

When I come home from school, I …

We usually eat dinner at about…

I help my mother with dinner. I ….

After I do my homework, I like …

I always do …. before I go to bed.

Text 8. How I help about the house.

1. Complete the text.

My name is_____________. I live with parents.

I love my family and help my parents ________the house.

I always vacuum the ________. Sometimes I help my mother to _______the table. And I usually ________ up after meals. I often ______my room and __________the flowers.

But I never do the___________. I don’t like it.

2. Answer the questions to the text.

  1. Do your friends help their parents?
  2. Do you help your parents about the house?
  3. Can you clean your room?
  4. Do you water the flowers?
  5. Do you wash the dishes?
  6. Do you help to lay the table?
  7. Do you vacuum the carpet?
  8. Do you go to the shops and buy food?
  9. What don’t you like to do?
Text 9. My Hobby.

1. Complete the text.

Our Hobbies

Different people like ____________ things. That’s why we have ____________ hobbies.

I am fond of________________________ (3 предложения о себе).

My friend Nastya likes __________ . She is crazy about_____________(3 предложения о своем друге/ подруге)

I think hobbies make our life ______________.

2. Answer the questions to the text.

  1. What hobbies do you know?
  2. Do you play any musical instrument?
  3. What is your hobby?
  4. Do you think your hobby may help you in future?
  5. What do you want to be?
Text 10. My Pet.

1. Complete the text.

The animals we keep at home are our_____. They can be dogs, _______,________,
________ or _______.

People are fond of pets. They like to watch them and treat them as real members of the family. Dogs and cats are our _________pets.

I have got _____pets. In my house _________three cats, a dog, two hamsters and a parrot. I love them all and I am very _________ when I play with them. I _______care of them, too. My mum helps me to ________ them. When I grow up, I want to _______a vet and take ________of animals.

2. Answer the questions to the text.

  1. Have you got a pet?
  2. What pet is it?
  3. What is your pet like?
  4. How do you take care of your pet?
  5. Would you like to have one more pet?

Для написания статьи использованы разработки к различным учебникам, а также пособие Т.Ю. Журина «Английский язык. 55 устных тем по английскому языку для школьников 5-11 класс» (частично переработанное и дополненное)